Den faciliterende leder
Bliv den leder, der inspirerer og bygger stærke, engagerede teams. På kurset i den faciliterende leder får du effektive værktøjer til at løfte både lederskab og samarbejde til næste niveau.
Bliv en leder, der skaber engagement, dialog og klare resultater
En kompetent faciliterende leder skaber engagerede teams, løser komplekse problemer og træffer effektive beslutninger med høj kvalitet. Facilitering som ledelsesværktøj er en kernekompetence, der styrker teamets samarbejde og evne til at levere resultater hurtigt og med høj kvalitet ved at styrke struktur, fællesskab, involvering med en tydelig retning.
Er du fremtidens faciliterende leder?
Ønsker du at skabe en arbejdsplads, hvor dine medarbejdere føler sig set, hørt og motiveret? Vil du blive bedre til at lede møder, hvor alle føler sig inddraget, og beslutninger bliver truffet hurtigt og effektivt? Drømmer du om at facilitere inspirerende workshops og samtaler, der både engagerer og skaber resultater?
På et kursus i den faciliterende leder lærer du at kombinere styring og involvering, så du skaber psykologisk tryghed, produktive dialoger og stærke beslutninger.
Du får greb, metoder og tilgange til at facilitere:
- Afdelingsmøder – det ugentlige drifts og opdateringsmøde der skal være effektivt
- Informationsmødet – hvor lederen formidler information og alle keder sig
- Udvikle løsninger og ideer – glem gammeldags brainstorm, her får du nye metoder
- Beslutningsprocesser – effektive processer der giver optimal buy-in når der skal prioriteres og besluttes
- Faglige udviklingssamtaler – hvordan lederen faciliterer når der er forskellige perspektiver på en sag og stemningen spidser til.
- Uenigheder og konflikter
- Åbne dialoger til innovation eller bedre arbejdsklima
- Holde samtalen på sporet og undgå irrelevante tangenter
Udbytte
Kurset bygger på den bogen Den Faciliterende Leder. Bogen tager udgangspunkt i et moderne menneskesyn, hvor medarbejdernes behov for autonomi, kompetence og fællesskab er i fokus. Du lærer:
- At facilitere ugentlige driftsmøder og informationsmøder, så de opleves effektive og inspirerende.
- Nye metoder til idéudvikling. Glem den traditionelle brainstorm, her får du langt bedre værktøjer, der skaber løsninger og resultater.
- Effektive beslutningsprocesser. Lær at facilitere når du skal sikre optimal opbakning, når der skal prioriteres og besluttes.
- At håndtere uenigheder og vanskelige samtaler, hvor forskellige perspektiver kan mødes med enkle faciliteringsgreb.
- Skab innovation, ved at fremme åben dialog og et psykologisk sundt arbejdsklima.
- Holde fokus, ved at undgå sidespor og sikre samtaler med retning og formål.


