Hvor god er du til at skabe kontakt?
At skabe grobund for gode samtaler kan nogle gange tage lang tid og andre gange sker det på få minutter. Der er ingen faste spilleregler for, hvordan man sætter gang i samtalen og opbygger en relation, men ifølge Platons opfattelse, går uvidenhed til viden gennem spørgsmål. Derfor er det en gave at få et godt spørgsmål.
Evnen og modet til at tage kontakt til en fremmed, kan relativt nemt trænes. Det kan blive en rigtig sjov og givende udfordring at finde på noget at snakke om, hver gang du står overfor en fremmed. I skemaet kan du teste, hvor god du er til at skabe kontakt til de kolleger du sjældent ser eller til nye samarbejdspartnere.
Klik i det felt, du mener overvejende passer på dig. Ja/som regel/helst eller Nej/sjældent/helst ikke.
| Ja | Nej | |
|---|---|---|
| Du finder nemt på noget at tale om | ||
| Du søger øjenkontakt med folk, du går forbi | ||
| Det er helt naturligt for dig at sige ‘Godmorgen’ til alle | ||
| Du smalltalker som intro til møder og samtaler | ||
| Du er god til at inddrage folk i samtaler | ||
| Det generer dig ikke at henvende dig til fremmede | ||
| Du giver helst beskeder mundtligt fremfor at sende dem på mail | ||
| Du ringer i stedet for at skrive mail eller en tekstbesked | ||
| Du deltager gerne i sociale arrangementer | ||
| Du tager initiativ til socialt samvær |
Hvor god er du til at skabe tillidsfulde relationer?
Hvem bliver du klogere af at snakke med? Hvem har du lyst til at modtage feedback fra? Hvem motiverer du? Hvem udvikler du nye ideer sammen med?
Hvem tænkte du på, da disse spørgsmål blev stillet? Tænkte du på en eller flere du kender og stoler på?
Tillid er essentielt. Tillid er fundamentet i relationer med andre, i dine samtaler med andre – stoler du på deres faglighed, deres oprigtighed, deres lyst til at hjælpe dig? Hvis tilliden ikke er på plads, så er det svært at lytte, svært at være til stede og nærværende. Tillid er noget man gør sig fortjent til og opbygges som regel over tid. Men hvordan er du til at skabe tillid? Vil du kunne speede tillidsprocesserne op?
Når vi til evner at samle mange gode og tillidsfulde relationer, vokser de naturligt til et netværk, som kan være frugtbart både i privaten og på jobbet.
Klik i det felt, du mener overvejende passer på dig. Ja/som regel/helst eller Nej/sjældent/helst ikke.
| Ja | Nej | |
|---|---|---|
| Du overvejer, hvordan du kan berige andre med ny viden | ||
| Inden du skal ses med andre, finder du på emner, du vil høre deres mening om | ||
| Det falder dig naturligt at give dine tanker videre, selv hvis det kræver mod | ||
| Du bliver ofte inviteret til at give input til beslutninger | ||
| Du oplever at folk lytter opmærksomt, når du taler | ||
| Du får respons, der viser, at andre bliver inspireret af dig | ||
| Du har modtaget feedback om, at du er god til at formidle tanker | ||
| Du har delt noget vigtigt, selv når det var sårbart | ||
| Du har hjulpet andre med at se ting i et nyt lys | ||
| Du har sat tanker eller ideer i gang i grupper, du deltager i |
Hvor god er du til at skabe kvalitet?
Målet med mange samtaler er, at de skal være givende og meningsfulde – nogle gange omhandler de en fælles sag, emne eller et projekt, andre gange er det den anden og relationen eller det kan være det er din samtalepartner, der er i fokus.
Når samtalen kører af sporet – fordi den ikke er nærende eller måske endda konfliktuel, kan det være vigtigt at kunne styre samtalen et bedre sted hen. At kunne ændre kursen mod et bedre sted, kræver et fintunet kompas og radar som pejlemærker. Kompasset kan vise hvordan du har det i samtalen og radaren er rettet mod dine samtalepartnerne – hvordan ser de ud som om de har det? Det er vigtigt både at kunne mærke sig selv og have blik for de andre – alle skal have følelsen af at samtalen handler om dét som er vigtigt og at samtalen opleves af alle som ordentlig og respektfuld.
Kompasset og radaren er også med til at give os forståelse af samtalen. Kører det hele godt, er kursen på afveje eller er der ved at opstå misforståelser? Når samtaler kommer ud af kurs, kan der være god og nyttig læring – hvad skete der? Hvad kunne man have gjort anderledes? Samtale der går skævt kan give anledning til at undersøge den og blive klogere. Måske er der opstået en følelse af skuffelse eller der er opstået en uenighed fagligt eller værdimæssigt.
Klik i det felt, du mener overvejende passer på dig. Ja/som regel/helst eller Nej/sjældent/helst ikke.
| Ja | Nej | |
|---|---|---|
| Du overvejer, hvordan du kan berige andre med ny viden eller indsigt | ||
| Inden du skal ses med andre, finder du på emner, du gerne vil høre deres mening om | ||
| Det falder dig naturligt at overveje, om der er andre relevante personer, der burde inviteres med til et møde – også selvom du ikke selv har indkaldt | ||
| Du tænker over, hvordan andres viden og erfaring kan bringes i spil | ||
| Du stopper ofte op i samtaler, der ikke rigtigt udvikler sig eller bringer dig videre, og prøver at ændre retning eller indhold | ||
| Når du hører noget, du er uenig i, spørger du imødekommende og nysgerrigt ind | ||
| Du oplever indimellem, at du glemmer tid og sted, fordi du bliver opslugt af en samtale | ||
| Du stiller ofte spørgsmål, der kræver eftertanke, før man kan svare | ||
| Når en samtale er slut, bruger du tid på at tænke over – eller tale om – hvordan den forløb | ||
| Du er god til at bygge videre på andres idéer, også når de er uventede eller lidt skæve |
Slut med et smil
Du kender udtrykket, når enden er god, er alting godt. Så det er dejligt, når selv de ultra korte relationer ender med et smil.
Tag noter
I salg bruger man CRM-systemer – Customer Relationship Management – til at holde styr på kunder og opfølgning. Dygtige sælgere skriver ikke kun salgsdata, men også små detaljer fra samtalerne: Hvad talte de med kunden om sidst? Var det katte, regnvejr eller fødselsdage? Så husker de hver enkelt kunde, og kunden føler sig genkendt næste gang. Måske er der noget at hente der?
Lyt efter andres mening
Vi er tilbøjelige til at lytte efter og huske på det, som vi selv mener. Det bliver vi ikke klogere af. Derfor er det ekstra vigtigt at lytte efter det, vi er uenige i. Sådan virkelig lytte. Fordi vi nærmest kan komme til at overhøre det, som om det slet ikke var sagt. Så lyt særligt efter de nye input.
Vil du blive skarpere i dine samtaler? I Tal sammen får du tips til at fintune dit indre kompas og din sociale radar, du får hjælp til at komme videre, når samtalen går i stå – og du bliver udfordret til at bryde med vanetænkning. Du kan læse om, hvordan sympatiske mennesker skaber kontakt, hvordan tillid opstår, og hvorfor den effektive pause ofte er stærkere end flere ord. Der er også masser af konkrete råd om smalltalk, gode spørgsmål og at sætte scenen for nærværende samtaler.


