Samtalekursus

Kontakt, tillid og kvalitet – 3 trin til at bliver en samtalemester. Lær hvordan du kan blive en bedre lytter, hvordan dine spørgsmål kan åbne for spændende og udviklende samtaler, og hvordan krop og stemme spiller ind.

Stærke samtaler fører til stærke virksomheder

At mestre den gode samtale er essentiel i de fleste jobs. Mange tager gode samtaleevner for givet og overser samtalen som kimen til det gode samarbejde og bindeleddet mellem os mennesker i arbejdsdagen.

Det giver det pote, når virksomheder træner medarbejdernes samtaleskills – både for at styrke den psykologisk tryghed og for at medarbejdere kan tænke nyt og udvikle.

På en workshop i samtaletræning vil deltagerne få viden, øvelser og værktøjer, så deltagerne bliver bedre til at øge kvaliteten af både de små og store samtaler, som hverdagen er fyldt med. Deltagerne får desuden indsigt i, hvordan de kan præge samtalen, så den glider lettere, for talt om det som er vigtigt og bliver en god oplevelse for alle parter.

Styrkede netværk for medarbejdere og virksomheder

Vi er alle afhænge af et stærkt netværk, det gælder vores nære samarbejdsrelationer, kunder og leverandører – og kolleger. I en VUCA-verden er vi endnu mere afhængige af stærke relationer – relationer som vi har tillid til og stoler på. VUCA betyder: Volatility (omskiftelig), Uncertainty, Complexity, and Ambiguity (tvetydighed).  De fire begreber bruges til at beskrive de udfordringer, der kendetegner den uforudsigelige tid vi lever i. Det betyder at vi mennesker og virksomheder er mere afhængige af at i tide at få pålidelig viden og informationer fra samarbejdspartnere. Men nyttig og vigtig viden får man kun fra dem som har tillid til dig – dem som kan lide dig. Derfor er samtaletræning og opbygning vigtigt ikke kun for den enkelte person men for virksomhedens overlevelsesmuligheder.

Samtaleskills

Samtaler er en kompleks størrelse – der er aldrig nogle samtaler som er helt ens, heller ikke selvom vi synes, vi har sagt de samme ting flere gange, så er det alligevel altid en ny situation – og en ny samtale. Træning i samtaler vil hele tiden kunne forfines og udvikles, og vi vil altid kunne opdage nye og flere nuancer som kan forbedres. Men er der alligevel mange overordnede skills man kan træne og forbedre. Fx

  • Dine lytteevner – lytning er en aktivitet og den kan trænes, så vi faktisk kan hører mere og ikke kun lytter efter det vi plejer at høre
  • Kropssproget taler med – stemmeføring, mimik og kropssprog giver plejemærker til hvordan samtalen glider – eller skrider.
  • Kontekst og formål – tid, rum og setting gør en forskel til de forventninger vi stiller til samtalen
  • Spørgsmål peger samtalen i nye retninger – hver gang vi stiller et spørgsmål, kommer der et svar, dermed kan et spørgsmåls emne eller måden det stilles på, have betydning samtalens videre indhold og form.

 

Samtaletræning er vigtigt – ikke kun for den enkelte person men for virksomhedens muligheder for overlevelse og udvikling

Det får du på kurset

Du bliver en bedre lytter
    • Lytning er en aktivitet, som former samtalens forløb

Du får udvidet din palette af spørgsmål
    • Spørgsmålene sætter retning på samtalen

Du får styr på om samtalen glider og ikke skrider
    • Lær dit kompas og din radar at kende, så du ved om samtalen er på rette vej

Du får bevidsthed om kroppens og stemmens betydning
    • Krop og stemme taler med og kan ubevidst forandre det hele

Du øger din evne til at opbygge og vedligeholde professionelle relationer
    • Et solidt netværk øger din faglighed

Du vil opleve at få større tillid fra andre
    • Tillid tager tid at opbygge, men hurtig at bryde ned


Vil du vide mere om kurset, så kontakt Signe Bonnén

Privacy Preference Center